Friday, February 13, 2009

Assalamualaikum wrt.wbt.

Hamdan wa syukran lillah..

Dalam kesibukan meniti minggu-minggu terakhir berada di Centre for Foundation Studies of IIUM sebelum cuti 3 bulan itu yang dinanti-nanti menjelma,terdapat beberapa situasi dan keadaan yang banyak memberi manfaat kepada diri ini dan sahabat2 yang lain.

Seorang sahabt datang mengadu..persoalan yang biasa tapi kadang2 persoalan ini berlegar-legar diruangan mindaku..Kenapa Exam!!Tension!qIUZZES!TUTORIAL..!'group discussion'! Bila nak Cuti ni? Bila nak balik rumah?

Dalam kesibukan berdiskusi dengan shabt2 yang lain, tiba2 handphoneku berbunyi,satu message diterima..No yang tertera di skrin telefonku tanpa nama memang sudah lama tepahat dimemori..adikku tersayang merangkap rakan sprjuangan..ayatnya lebih kurang begini bunyinya..
''Akak, saya dah tak tahan dengan semua ni,saya tak bleh fokus,Ya Allah, andai aku dapat memejamkan mata dan Engkau redha denganku, terasa manisnya andai disaat ini nyawaku diambil olehMu..''lemahnya aku untuk menghadapi ujianMu ini..padahal aku mengerti ada shbt lain yang lebih besar ujiannya...

Allahuakbar!!Ini lah mehnah dlm perjuangan dan hati-hati yang dekat dengan Allah..terasa bahagia andai ajal itu datang menjemput, sentiasa bersedia dengan seruan Allah...tergenang air mata membaca msg itu..''Wahai adikku, bersabarlah,ini bukti Allah sayang pada adik,moga kita tergolong dlm golongan yg mati syahid dalam penegakkan agama ini,agama Islam..sehingga kita bertemu di yaumiddin nanti,..

Untuk menghadapi hari kemudian,,Sesungguhnya, konsep sabar itu perlu diaplikasikan seoptima mungkin agar diri kita sentiasa berada dalam keadaan tenang dan ingatkan Allah..

Betapa Sayangnya ALLAH Pada Kita..

Betapa sayang nya Allah pada kita sehingga di dalam Al-Quran diselitkan dengan motivasi supaya hamba-hambaNya ini tabah dalam menghadapi segala dugaan sebelum menuju ke perhentian abadi...

Kenapa AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Kenapa AKU TAK DAPAT APA yang AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat :216

Kenapa UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286

rasa FRUST?
"janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
-Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." -Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" -Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT daripada SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dr orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka... -Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." -Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
"... ..dan janganlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
-Surah Yusuf ayat 12


Dengan ayat-ayat Allah ini..sudah cukup berharga dan memberi kesan yang mendalam buat sesiapa yang ingin mengambil pengjaran..
Cukuplah ayat Allah sendiri memujuk hati yang sedang pilu, sedih dan tidak keruan,
Sentiasa mengingtkan kepada yang lalai
Saling menguatkan antara yang kuat dan lemah,
Hidup kita bersatu kerana Allah..

Tidak perlu memburukkan antara satu sama lain demi menegakkan suatu pendapat yang lain..berlapang dada dengan apa yang Allah tentukan..jgn cepat melatah,nanti buruk akibatnya..

Salam perjuangan..salam imtihan buat sahabat2..

3 comments:

Anonymous said...

salam ukhwah..jika sudi add ym ana, fairuz_hafizan..syukran ziarah blog mengharap redhaMu

shah_haz said...

salam...akak, syukran sgt ye...time kasih ats sgl pengorbanan akak buat saya...segala tunjuk ajr dn kesabaran melayani saya..terkesan gak ng ayt2 al-qura yg akak bg tu...smg hai ini bersih untuk mudah mnerima ayt2 Allah...salam sayan buat akak yg aku kagumi!!!

Anonymous said...

salam ziarah akak..
tiada kata2 yg blh menghapuskn rs sedih di hati ini melainkn ayt2 ALLAH

Today's Drug

renungan

Diriwayatkan bahawa seorang sahabat Rasulullah berkata :
Ya Rasulullah, hukum2 syariah (undang-undang Islam) ini banyak bagiku, tunjukkanlah kepadaku akan sesuatu yang mendapat menjadi pegangan padaku,''
Baginda menjawab, '' HENDAKLAH LIDAHMU SENTIASA BASAH DENGAN ZIKRULLAH''
Photobucket