Saturday, July 11, 2009

tentang diriku


Salam perjuangan kepada muslimin dan muslimat..kepada semua pengunjung..

Alhamdulillah, dengan berkat keizinanNya..aku selamat mendaftar di UIAM kampus cawangan Kuantan..

Seusai taaruf program yang berlangsung selama 3 hari di UIAM kampus cawangan Kuantan, baru berkelapangan untuk menjenguk blog2 sahabat seperjuangan dan berkongsi sedikit pengajaran dalam hidup yang diperoleh..moga dapat manfaat bersama..

Taaruf program yang agak santai tanpa ada sebarang unsur2 ragging yang pernah suatu ketika dahulu dipraktikkan oleh sesetengah pihak..tidak dinafikan ada kebaikkan dan keburukannya..tetapi memandangkan keburukan itu lebih bnyak, maka konsep seperti itu mungkin tiada lagi..namun, nilai kasih sayang dan keramahan urusetia memberi satu gambaran awal yang sangat baik untuk berada selama 4 tahun di Kuantan ini..insyaAllah

Bersyukurnya diri ini dicampakkan ke bumi barokah UIAM cawangan Kuantan..sahabat2 yang baik budi bahasanya, akhlaknya dan penampilannya..

Untuk pengetahuan semua, UIAM ini ada mewujudkan kelas tilawah al-Quran dan kelas Tahfiz yang mana memberi peluang kepada sesiapa sahaja yang berminat untuk menghafal al-Quran di sini..

Sebagaimana yang sudah sedia maklum, UIAM cawangan Kuantan ini menempatkan pelajar2 dari jurusan kedoktoran, pharmacy dan sciences yang lain..namun, masih ada ruang untuk kami di sini memperkasakan al-Quran seiring dengan pembelajaran yang ditetapkan..alhamdulillah..

Semasa sesi interview samada layak atau tidak untuk memasuki kelas tahfiz quran pada sebelah pagi hari ini, kulihat ramai orang membanjiri pintu masuk kelas untuk diinterview..bangga melihat sahabat2 bukan dari kalangan yang pernah menghafal al-Quran sebelum ini pergi ke temuduga itu..

Bersungguh-sungguh, tabah, sucinya niat di hati mereka untuk menghafal al-Quran..walaupun keadaan di sini nanti akan menyebabkan mereka sangat sibuk dengan course kritikal seperti medic, namun masih menyimpan hasrat untuk menghafal al-Quran

Pengalamanku menghafal al-Quran semata-mata selama 1 tahun setengah di Kuala Kubu Bharu sangat perit dan aku kira sangat menguji kesabaran untuk menghafal dari satu ayat ke satu ayat yang lain..inikan pula sahabat2 yang ingin menghafal quran di samping menumpukan perhatian pada pelajaran tentang ilmu kedoktoran dan lain2 nya..tahniah dan syabas kepada semua..

Sangatlah rugi andai kata ada pelajar keluaran mana2 tahfiz atau pondok yang tidak merebut peluang ini untuk memantapkan lagi bacaan dan hafalan masing2 sepanjang berada di Kuantan ini..harapanku dan doa berpanjangan agar Allah sentiasa memudahkan perjalanan hidup ini untuk lebih kuat dalam menjaga setiap ayat al-Quran itu..

Today's Drug

renungan

Diriwayatkan bahawa seorang sahabat Rasulullah berkata :
Ya Rasulullah, hukum2 syariah (undang-undang Islam) ini banyak bagiku, tunjukkanlah kepadaku akan sesuatu yang mendapat menjadi pegangan padaku,''
Baginda menjawab, '' HENDAKLAH LIDAHMU SENTIASA BASAH DENGAN ZIKRULLAH''