Saturday, September 13, 2008

assalamualaikum..

Pada semua sahabt, adalah belum terlambat untuk kita sama2 bersyukur kepada Allah kerana masih berada dibulan Ramadhan untuk mengutip sebanyak mungkin mutiara2 ilmu juga memperbaiki amalan kita di bulan penuh barakah ini, BULAN RAMADHAN.

Bulan yg mana menjadi madrasah kepada kita untuk membentuk diri menjadi lebih baik dan cemerlang, seterusnya BERTAQWA kepada Allah.

Alhamdulillah, sedar tak sedar, kita sudah memasuki fasa kedua di bulan Ramadhan,,dan sama2 lah kita mengerjakan ibadah tidak kira khusus atau umum Lillahi Taala dan moga-moga kita dikurniakan keampunan dari Allah atas segala dosa kita yg lampau, sekarang juga dosa2 akan datang..

Suatu tazkirah disampaikan oleh sahabat dalam usrah sempat saya ikuti sebelum ifthor bersama2 pada tiga hari yg lalu..

Proses pembentukan diri kita dibulan ramadhan dianalogikan sebagai proses terjadinya seekor rama2..Bagaimana sahabat-sahabat?

Seekor ulat ataupun larva tidak disukai oleh kebanyakan orang sebelum bertukar menjadi seekor rama2 yg begitu indah dan cantik.Betul begitu?Mungkin kita pun sebelum ini, tidak disukai atau disenangi oleh org lain disebabkan perangai dan penampilan kita yg tidak baik.Mampukah untuk berubah? (tepuk dada tny iman)

Apabila kita masuk sahaja di bulan barakah ini, ibarat seekor ulat tadi masuk ke dalam kelongsongnya sebelum bertukar manjadi rama2. Rama2 itu memerlukan satu tempoh dan keadaan yg sesuai dengan memampuannya sendiri membina dan membentuk dirinya yg baru.
Apabila keluarnya rama2 yg indah itu, nescaya ramai tangan2 yg mahu menangkapnya dan mengejarnya..

Dan Allah Maha mengetahui Sesuatu ..( surah al- Baqarah :216)

Begitu jugalah keadaannya pada kita.Apabila ramadhan itu betul2 dijadikan sebagai sekolah atau medan untuk kita berubah menjadi org yg lebih cemerlang dan bertaqwa kepada Allah, nescaya dan pasti ramai yg akan menyenangi kita dan nikmat ketenangan itu dapat dinikmati selepas tamatnya bulan ramadhan.

Sama2 lah kita berlumba2 melakukan ibadah dan mengingati Allah
CINTAILAH ILLAHI...

Today's Drug

renungan

Diriwayatkan bahawa seorang sahabat Rasulullah berkata :
Ya Rasulullah, hukum2 syariah (undang-undang Islam) ini banyak bagiku, tunjukkanlah kepadaku akan sesuatu yang mendapat menjadi pegangan padaku,''
Baginda menjawab, '' HENDAKLAH LIDAHMU SENTIASA BASAH DENGAN ZIKRULLAH''