Thursday, December 11, 2008

INGATAN TELUS

Lidah kelu di saat kematian. Kematian pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui.kita amati.... mengapa kebanyakan orang yang nazak (hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa, lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya menahan kesakitan sakaratul maut.Driwayatkan sebuah hadis yang bermaksud
"Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya."

Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apapun semasa azan berkumandang. Sebagai orang Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.... mengapa azan kita tidak boleh mendiamkan diri....!!! Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba.... maka kita tidak dapat mengucapkan kalimah lailahaillallah... yang mana sesiapa yg dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya dicabut...Allah menjanjikan syurga untuknya. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu walaupun nyawa sedang dicabut. "Ya...Allah, anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah Laillahaillallah......semasa sakaratul maut menghampiri kami...."

Ingatan untuk diri yang menulis khususnya…amnya untuk shabt2 yang singgah membaca..Andai kau lihat ku terleka lalai, TEGURLAH.

Monday, December 8, 2008

Doa



Assalamualaikum w.b.t. Bersyukur ke hadrat Allah, Tuhan Semesta Alam..Yg Maha Berkuasa atas Sesuatu..Yg menghidupkan dan Yang mengurniakan segala nikmat di dunia ini..tidak lupa Selawat salam ke atas nabi junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w.

Sungguh perit untuk menerima saat terasa jauh denganNya..bermujahadah untuk mendaptkan rasa nikmat beribadat bukanlah suatu benda mudah..tapi memerlukan kepada istiqamah..rasa terkilan, rasa nak marah, rasa geram, rasa malas dan macam-macam lagi timbul saat iman di hati tidak dipujuk untuk selalu ingat akanNya..rindu akan perasaan yg dahulu yg mana hati terasa tenang dan setiap saat terisi denganNya..Benar, perasaan itu sukar dipertahankan dan tidak bertahan lama..

Taufiq dan Hidayah comes from Allah..Taufiq is the ability that is given to any person by Allah's willing. Without Taufiq and Hidayah, people is unable to do or get something. Getting close to Allah..

Doa is the key to get taufiq and Hidayah from Allah..

Today's Drug

renungan

Diriwayatkan bahawa seorang sahabat Rasulullah berkata :
Ya Rasulullah, hukum2 syariah (undang-undang Islam) ini banyak bagiku, tunjukkanlah kepadaku akan sesuatu yang mendapat menjadi pegangan padaku,''
Baginda menjawab, '' HENDAKLAH LIDAHMU SENTIASA BASAH DENGAN ZIKRULLAH''