Tuesday, January 20, 2009

10 WASIAT IMAM HASSAN AL-BANNA


1.Segerakan solat apabila tiba waktunya, sepanjang tiada keuzuran.
2.Bacalah al-Quran, buatlah kajian dan dengarlah perbahasan ilmiah. Berzikirlah kepada Allah. Jangan habiskan masa untuk sesuatu yang tidak mendatangkan manfaat.
3.Rajinlah berusaha bertutur dalam bahasa Arab dengan fasih kerana ia merupakan salah satu syiar Islam.
4.Janganlah banyak berdebat dalam segala urusan kerana ia akan membawa kepada pertengkaran yang tidak akan mendatangkan kebaikan.
5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang dengan Allah bersifat tenang dan tegas.
6.Janganlah banyak bergurau kerana umat yang berjuang (jihad) hanya mengenal ketegasan.
7.Janganlah meninggikan suara melebihi had yang diperlukan oleh pendengar kerana ia merupakan perbuatan sia-sia dan meyakitkan hati.
8.Janganlah mengumpat atau memanggil dengan gelaran yang buruk dan janganlah berkata kecuali perkara-perkara baik.
9.Berkenalanlah dengan saudara seIslam di mana-mana sahaja sekalipun dalam keadaan mereka tidak meminta berbuat demikian kerana dasar seruan ialah kasih sayang dan berkenalan.
10.Kewajipan hidup lebih banyak daripada waktu. Oleh itu, tolonglah orang lain supaya memanfaatkan waktunya. Jika anda mempunyai urusan yang lebih penting, maka segerakanlah ia.

p/s:wasiat ini sbg peringatan dan panduan untuk diri2 insan agar kita bisa terasa dekat dengan Allah dan setersnya berusaha untuk mencari mardhotillah..

No comments:

Today's Drug

renungan

Diriwayatkan bahawa seorang sahabat Rasulullah berkata :
Ya Rasulullah, hukum2 syariah (undang-undang Islam) ini banyak bagiku, tunjukkanlah kepadaku akan sesuatu yang mendapat menjadi pegangan padaku,''
Baginda menjawab, '' HENDAKLAH LIDAHMU SENTIASA BASAH DENGAN ZIKRULLAH''
Photobucket