Wednesday, June 24, 2009

Sekilas Kenangan

Salam perjuangan kepada semua..

Kita merancang, Allah juga merancang, sesungguhnya perancangan Allah adalah yang terbaik..

Ku kira saki baki cutiku kali ini berakhir begitu sahaja sebelum melangkah masuk ke UIA,kampus cawangan Kuantan ..namun Allah telah mentakdirkan untukku hadir ke beberapa buah program yang amat bermakna kukira dan pengalaman yang tak mungkin kukutip di tepi jalan..

Jadualku bermula dengan program Perkhemahan Remaja Islam (PEKA09) di Taman Pertanian Sekayu, Kuala Berang pada 10-12 Jun 2009 , anjuran Jabatan Pembangunan Remaja D.Wkf Mempelam.Banyak kenangan manis di sini..sahabat2 fasilitator dan urusetia yang banyak membantu dan aktiviti yang lasak seperti nightwalk, jungle tracking menguji ketahanan diri peserta dan committee..
Pengalaman bersama pacat2 hutan memang tak dapat dilupakan..



Peserta lelaki kusyuk mendengar ucapan penutup


Pengarah program setia mengendalikan post mortem lewat tengah malam


Semua baju tshirt peserta dan urusetia disponsor khas


Jelajah diteruskan dengan program di Kolej Universiti Darul Quran di sekitar Terengganu pada 11-13 Mei 2009..Walaupun lambat sehari menghadiri program tersebut, namun, Isu-isu semasa dapat diupdate dan ukhuwwah sesama sahabat seperjuangan dapat dieratkan..

Seterusnya, tanggal 14 Jun – 17 Jun 2009, ku membawa diriku mengembara bersama 2 orang sahabat lagi ke Taman Rekreasi Setiu, Setiu Terengganu untuk menjadi fasilitator program pemantapan organisasi JPPI , pelajar2 Politeknik Seberang Perai (PSP).




Bas PSP baru sahaja sampai ke tempat program

Dari jauh mereka datang dengan bas PSP semata-mata untuk menimba ilmu dan ditarbiyyah secara tidak langsung..jadi, komitmen semua fasilitator adalah yang terpenting dalam memberi input2 berguna..sedikit pengalaman yang hamba ada dikongsi bersama..moga segala kekurangan harap dimaafkan..

Gambaran awal tempat program yang memang cantik


Antara aktiviti yang dilakukan ialah ta’ruf dalam kumpulan pada awalnya..antara first impression yang tak dapat dilupakan dari ahli kumpulan dan akan diperbaiki..

(Kak munirah)
Tanggapan : Seorang yang ceria
Nervous
Harapan : Jangan biarkan diri nampak lemah

Tips : Jangan bagi orang nampak kertas akak bergoyang

Ha..Nak ketawa pun ada..segan pun ada..al maklum la..ni baru kali pertama memegang kumpulan yang bercampur lelaki dan perempuan..jadi pada awalnya agak gementar..Alhamdulillah slot2 seterusnya dikendalikan dengan baik tanpa gementar dan nervous..InsyaAllah
Riadhah ditepi pantai Setiu


Ustazah Rosmawati memberikan hujah semasa bahas berlangsung



Ku melihat betapa kuatnya ukhuwwah adik2 PSP yang datang ke program sehingga aku membandingkan antara PSP dengan tempat pengajianku sekarang..Jika di tempatku, pelajar lelaki agak sukar untuk memanggil sahabatnya dengan penggilan seperti along,angah,acu dan beberapa panggilan manja yang lain, dalam konteks mereka berorganisasi..seperti sebuah keluarga..tapi, adik2 dari PSP seperti sudah biasa dan mereka bangga dipanggil seperti itu.. Berbeza dibahagian muslimat, ku tidak hairan kerana ia sudah biasa didengari sebelum ini..



Seorang sahabat pernah berkata kepadaku..jangan sesekali mengukur nilai ukhuwwah dengan panggilan seperti itu..kerana ukhuwwah tidak boleh dilihat tapi boleh dirasai..Hanya orang yang bertemu dan berpisah kerana Allah dapat merasai nikmat ukhuwwah itu..

Ukhuwwah fillah,
Tidak akan musnah,
Walaupun ombak,
Walau badai menerjah,
Ukhuwwah erat,
Tak mungkin patah,
Dengan Ismullah,
Kita berbaiah,
Bertemu dan berpisah,
Hanya keranaNya......

Jadual programku menutup tirai dengan menjadi bidang terjun ‘masakan’ untuk program latihan untuk kepimpinan pelajar-pelajar maktab di tempat yang sama dengan sebelum ini iaitu di Kolej Universiti Darul Quran pada 17 Jun-20 Jun 09.. Keletihan amat di rasai setelah hampir sejam perjalanan pulang dari Setiu, namun memikirkan ketiadaan urusetia yang bertugas, ku gagahkan jua diri ke sana..moga Allah merahmati segala apa yang kita perlakukan..

Semoga segala kenangan ini dapat mengajarku untuk lebih matang dan bisa menjadi hamba yang bertaqwa kepada Allah..InsyaAllah..


Ke arah melahirkan mahasiswa yang proaktif dan berpandangan jauh..

2 comments:

Anonymous said...

kak munirah.. nervous? aik..hihi. all the best ngah.love u

adik u

Ladyship Atie said...

MUNI:D

Today's Drug

renungan

Diriwayatkan bahawa seorang sahabat Rasulullah berkata :
Ya Rasulullah, hukum2 syariah (undang-undang Islam) ini banyak bagiku, tunjukkanlah kepadaku akan sesuatu yang mendapat menjadi pegangan padaku,''
Baginda menjawab, '' HENDAKLAH LIDAHMU SENTIASA BASAH DENGAN ZIKRULLAH''
Photobucket